Friday, February 1, 2013

Hati, bertenanglah

Bismillah.


Hati? Kenapa dengan hati? Yes, hati adalah segalanya. Sesungguhnya hati adalah nilaian ALLAH yang paling utama dalam setiap amalan yang kita lakukan. Semua perkara yang kita lakukan sangat berkait dengan hati sama ada betul - betul kerana Allah semata atau bukan keranaNya.

Kebelakangan ini, banyak perkara yang berlaku yang menyebabkan kadang - kadang, saya tidak kuat. Lalu terkenangkan dosa yang tidak kira. Setiap yang berlaku, apa yang manusia perkatakan pada kita, ya itu adalah yang terbaik yang Allah tetapkan untuk kita. Allah hadirkan insan - insan yang sama - sama akan membantu untuk menggapai redha Allah, insyaAllah. Ameen Ya Rab. Jadi, saya harus sedar yang diri ini harus berterima kasih pada Allah. 

Kadang - kadang, Allah mahu menegur kita dengan cara apa yang berlaku di sekeliling. Sedarkah kita akan teguran tersebut? Allah.... Sungguh diri ini sangat alpa dan lalai. Terlalu banyak urusan dunia yang disibukkan hingga lupa pada teguran - teguran Allah. Lupa pada amaran - amaranNya. Astaghfirullahal'azhim.

'Ya Allah tetapkanlah hatiku dan jauhkanlah dari penyakit hati.
Saya sedar kekhilafan diri ini. Jika sesuatu itu baik untukku, dekatkanlah Ya Allah, permudahkanlah Ya Allah. Jika sesuatu itu buruk untukku, jauhkanlah Ya Allah, gantikanlah dengan yang lebih baik.
Tetapkanlah hatiku dengan agamaMu, ketaatanMu, jalan dakwahMu, kecintaanMu, jalanMu yang lurus.'


Iman seseorang sering naik dan turun. Akan tetapi, apabila turun kita haruslah sedar untuk mempertingkatkan iman kita. Bukan hanya membiarkan iman semakin menurun lantas, hanyut dari rahmat Allah. Naudzubillah. Allah sentiasa ada untuk kita. *insaf. 

Everybody is struggling in their own way,
To be free from their past,
To live in their present,
To create their future.
So, have heart.
(A nice-sharing-quote from akhawat Alex, Egypt)

Hadirkan hati hanya untuk Allah
Allah counts, Lillahita'ala

Wallahuta'alaa'alam


     
Pengislahan diri. 
Doakan
01022013
Irbid

No comments:

Post a Comment